Dempers

Dan is er bij een uitlaat nog het verschil tussen reflectiedempers, een combinatie van reflectie en absorptie dempers en absorptie dempers. Hier de eigenschappen op een rijtje..

De reflectie demper,
laat geluidsgolven gedeeltelijk tegen elkaar wegvallen en haalt voornamelijk de diepe tonen weg. Het is belangrijk dat er door de buitenkant geen geluid kan ontsnappen. Een reflectie demper heeft als demping tussenschotten en dat geeft meer tegendruk en is het meeste effectief bij een laag toerental.

De combinatie demper,
wordt vaak gebruikt voor sportuitlaten. Ook hier is het belangrijk dat er aan de buitenkant geen geluiden kunnen ontsnappen, dit gebeurt meestal door meerdere lagen toe te passen aan de buitenzijde, soms zelfs met isolatie er tussen.

De absorptie demper,
is een geperforeerde pijp met eromheen een laag geluiddempende staalwol, basaltwol of glaswol en werkt voortreffelijk bij een hoog toerental. Deze absorbeert de scherpe tonen door de isolatie laag. Je kan de klank die over blijft goed beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van het absorptie materiaal en de lengte van de demper. Wel kunnen absorptie dempers op den duur weer meer geluid gaan maken, de wol is dan weggebrand. De betere versie is die met een vulling van glasfiber. Een race demper is gevuld met pure RVS wol.

Katalysatoren

De katalysator bevind zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor, onder de auto. deze verwijderd de schadelijke en giftige gassen uit de uitlaatgassen.

De uitlaatgassen van de motor bestaan voornamelijk uit:
1) Stikstof: De lucht die wij inademen bestaat voor 78 procent uit dit gas. Dit gas is dus niet schadelijk of giftig.

2) Koolstofdioxide: Dit gas ademen wij als mens zelf ook uit. Je zou zeggen dat het dan geen schadelijk gas is, maar dat is het toch wel. Het is de veroorzaker van het broeikaseffect. Het wordt door de industrie, door auto’s én door mensen uitgestoten.